Aug 052014
 

stellaartoisStella Artois! Dat opent een blik herinneringen voor mij, hoor: vanaf de eerste ervaring met een biertje uit m’n jeugd tot aan een heerlijke zomernacht met vrienden doorzakkend tot het eerste ochtendgloren met een kratje ‘Sterrenbier’. Dus je begrijpt: toen ik dit Leuvense bier weer eens tegenkwam bij de supermarkt moest dat natuurlijk weer geproefd worden.

Maar… zoals dat met goede, memorabele tijden wel vaker gaat: teleurstelling ligt op de loer. Helaas vond ik het biertje lang niet meer zo uitgesproken lekker, met dat pittige bittertje van toen, dat ik me zo goed herinnerde. Wat speurwerk levert me de informatie dat de brouwerij een aantal jaren terug in handen is gevallen van het grootste brouwersconsortium ter wereld, en dat het nu als ‘premium pils’ aan de man wordt gebracht, inclusief reclamecampagnes. Tsja, en dan weten we het wel: vaarwel eigen karakter en het eigenwijze, simpele maar krachtige bier. Kennelijk heeft men aan de receptuur flink geknutseld, helaas. En weg moesten ook de gewone ribbelglazen voor de gewone man in café en staminee; dat werden kelken op pootjes.

Intussen blijkt men er in Leuven ook helemaal niet van gediend te zijn, lees ik, maar of daarnaar wordt geluisterd in de brouwersdirectie? Wat ons rest is een vrij gewoon, maar wel zomers fris smakend en geurend pilsje, dat goed wegdrinkt. Maar ja, daarvan zijn er al zoveel, tenslotte, dit bier springt er zo niet uit.

Mislukte actie, AB Inbev, en daarmee een gezond, simpel, goed bier met een mooie historie te grabbel gegooid! En dat allemaal kennelijk voor de luxe-drinkers: de reclameleus voor over het Kanaal: ‘reassuringly expensive’ spreekt boekdelen.

Jammer, en voor mij blijft alleen nog een mooie herinnering over…

€0,95 bij Jumbo

 Posted by at 10:23

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)